Weten hoe je kennis in werking zet

(Hand)boek voor leidinggevenden aan een lerende school

07 maart 2018

Loes van Wessum, associate lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding op Windesheim Flevoland, schreef samen met Ingrid Verheggen, tot voor kort bestuurder van de Almeerse Scholen Groep, een boek voor leidinggevenden in het onderwijs.

​Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pasklare oplossingen te bieden. Ze worden juist meer geholpen door geen antwoorden te geven maar nog meer vragen te stellen.

Uiteindelijk zullen ze dan zelf hun oorspronkelijke vraag beantwoorden. Waarschijnlijk komt er dan een betere oplossing die bovendien eerder uitgevoerd zal worden, omdat de leraar ze zelf bedacht heeft. Vragen stellen ondersteunt leerprocessen.

De auteurs bieden in het boek een analysekader dat leidinggevenden helpt om vragen te stellen zonder meteen te handelen, maar eerst goed te kijken wat er nu echt aan de hand is. De titel van het boek is dan ook: 'Leidinggeven aan een lerende school. Welke vragen heb jij vandaag gesteld?'