Journalistiek

Communicatie In de praktijk

Al vanaf het eerste jaar duik je de praktijk in. Je werkt bijvoorbeeld in Comakerships en projecten en doet veel praktijkervaring op.

Al tijdens je studie begin je aan het ‘echte’ werk, je doet veel praktijkopdrachten. Dat is leerzaam, goed voor je cv en erg leuk! Een voorbeeld van een project waar eerstejaarsstudenten Communicatie zich op hebben gericht was de vraag hoe VanMoof-fietsen de naamsbekendheid kon vergroten. Studenten deden een onderzoek en schreven een marketingcommunicatieplan, dat ze presenteerden aan de opdrachtgever.

in de praktijk

Stage

Tijdens het tweede jaar loop je een halfjaar stage, bijvoorbeeld een stage gericht op social media. Je onderzoekt hoe je stagebedrijf (beter) kan communiceren via Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest en YouTube.

Comakerships

Vanaf het derde jaar werk je aan echte opdrachten en projecten voor bedrijven, scholen of instellingen die je zelf moet werven, uitvoeren en opleveren. We noemen deze opdrachten Comakerships.
 
Een aantal voorbeelden van Comakerships:

  • je organiseert een evenement voor de gemeente
  • je schrijft een communicatieplan voor een bedrijf waarin je uitwerkt welke middelen je wilt inzetten om de verkoop van producten te stimuleren
  • je onderzoekt hoe je free publicity kunt genereren voor een organisatie

Voorbeeld: ontwikkel een crossmediastrategie

Een theater organiseert een groot muziekevenement met verschillende optredens, lezingen en workshops. Hoe trek je zoveel mogelijk bezoekers? Dat kan op allerlei manieren. Het gaat erom dat je de juiste keuzes maakt. Je schrijft een communicatieplan voor het theater en je bepaalt welke communicatiemiddelen nodig zijn om de doelgroep(en) te bereiken. Moet er een speciale website komen? Ontwikkel je posters of billboards? Welke rol spelen social media in de publiciteitscampagne?

Comakership over online marketing

Studenten Communicatie werken in het vierde jaar van hun hbo-opleiding aan een Comakership Online Marketing & Communicatie. Jij en je medestudenten onderzoeken het imago van een organisatie of kijken welke online strategieën een bedrijf of organisatie kan inzetten om een product of dienst extra aandacht te geven. 

Comaker Free Publicity

Studenten organiseerden een campagne om meer donateurs te werven voor de CareClowns.

Lees meer over dit Comakership