Header Lerarenopleiding Basisonderwijs_Pabo

Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) Studenten aan het woord

Dunja Quene en Alicia van Beem vertellen over hun studie aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) bij Windesheim in Almere.

Leren samenwerken in het speciaal basisonderwijs

Ook voor het onderwijs ontwikkelen studenten van Windesheim in Almere producten tijdens Comakerships. Dunja Quene, tweedejaarsstudent aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) ontwikkelde samen met studiegenoten een werkmap voor coöperatieve leervormen voor het speciaal basisonderwijs. In het reguliere basisonderwijs wordt steeds vaker ingezet op samenwerken of coöperatief leren, maar is dat in het speciaal basisonderwijs ook mogelijk? Dat was de vraag die Dunja en haar studiegenoten kregen voor hun onderzoek op SBO De Bombardon en SBO De Watertuin in Almere. Wat blijkt? Voor leerlingen met een beperking kan samenwerken heel lastig zijn, maar ze kunnen het wel! Door veel te oefenen krijgen ze die vaardigheden onder de knie én groeien ze sociaal.

‘In gebruikte lesmethodes krijgen leerkrachten helaas weinig handvatten om deze werkvorm in te zetten, daarom hebben wij een werkmap ontwikkeld voor docenten en leerlingen. De map bevat uitleg over de verschillende vormen van coöperatief leren, maar ook werkbladen die bij verschillende vakken ingezet kunnen worden. Bijvoorbeeld flitskaartjes. Leerlingen kunnen zelf vragen op de voorkant schrijven en antwoorden op de achterkant, zoals rekensommetjes of geschiedenisvragen, en vervolgens kunnen ze elkaar overhoren. Of een placemat, waarop iedere leerling individueel zijn of haar antwoord op een vraag kan opschrijven en in het grote hok in het midden moeten ze dan samen het definitieve antwoord van de groep formuleren. Collega’s reageerden heel enthousiast op onze methode, ze kunnen er meteen mee aan de slag. En het leuke was dat we zelf ook de coöperatieve lessen in de klas hebben kunnen testen, omdat we ook stage lopen op de SBO-scholen. Het is spannend om in te zetten, voor leerlingen is het lastig, maar het levert zoveel op als het dan lukt!’ 

Dunja Quene – tweedejaarsstudent Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) 


‘Het onderwijs is heel anders dan in Nederland’

Als Pabostudent vertrek je tijdens je studie een week naar het buitenland. Van Zweden tot Zuid-Afrika en van New York tot Marokko. Je bezoekt verschillende scholen. Max Imming koos voor New York. ‘In New York bezochten we een school in de Bronx. Kinderen op die school hebben veel meegemaakt in hun leven. Er was veel agressie. Een groep van dertig leerlingen werd begeleid door tien leerkrachten! Ik had enorm veel respect voor die docenten.’

Alicia van Beem was erg onder de indruk van de grote verschillen in het onderwijs in Marokko. ‘Eerst bezochten we een plattelandsschool waar wel vijftig leerlingen bij elkaar in een klas zaten. Er waren geen toiletten en geen speelplein. Later bezochten we een privéschool. Kinderen zitten daar in kleine klassen, werken veel samen, hebben hun eigen moestuin en ze leren veel talen. Een enorm contrast!’

Ook binnen Europa zijn grote verschillen. ‘Het onderwijs in Nederland is goed georganiseerd, maar in Zweden is het nog veel beter. Er wordt daar veel geld in onderwijs gestoken’, vertelt Iris Hofmeester. ‘Op de school die we bezochten kreeg een klas van twintig kinderen les van drie leerkrachten. Ze werken veel met hun handen. Ik heb bijna geen boeken gezien. Kunst- en techniekles zijn bijvoorbeeld erg belangrijk.’

Max Imming, Alicia van Beem en Iris Hofmeester – Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo)