Studeren bij Windesheim in Almere

Raymond - Commerciële Economie

Een model voor de juiste entreestrategie in nieuwe afzetmarkten

Voor Raymond van Diessen (Commerciële Economie) was de nominatie voor de Flevopenning voor het Beste Comakership een onverwachte kers op de taart.

Leren in de praktijk Windesheim FlevolandDat hij bij een groot bedrijf zijn afstudeer-Comakership wilde doen, was voor Raymond wel duidelijk. Nu nog dat grote bedrijf vinden, met een opdracht die hem paste. Via via kwam hij terecht bij ING, op de afdeling Global Participation Services (GPS), waar men wel een opdracht voor hem had. De afdeling opereert in een nichemarkt en houdt zich bezig met het administreren en faciliteren van beloningsplannen (in aandelen) voor beursgenoteerde bedrijven. Men wilde internationaal uitbreiden. De taak van Raymond was onderzoeken wat de meest kansrijke, nieuwe Europese afzetmarkten waren en op basis daarvan een adviesrapport maken.

Het begin

Raymond: ‘Het was een complexe opdracht, maar ik heb erg veel steun gehad van mijn begeleider van Windesheim Flevoland. Het was heel belangrijk dat ik de juiste gegevens kon achterhalen. Bij mijn onderzoek moest ik rekening houden met complexe Europese wetgeving, maar ook culturele en financiële aspecten. Elk land vraagt om een andere entreestrategie. Ik heb veel moeten bellen. Dit ging voornamelijk in het Engels, dus mijn spreekvaardigheid is enorm verbeterd. De dagen waren lang en intensief. Maar de gesprekken die ik had met specialisten uit binnen- en buitenland waren interessant en gaven energie. Uiteindelijk lukte het me steeds de informatie te krijgen die ik nodig had.’

Innovatief model

In deze opdracht heeft Raymond veel in zijn studie opgedane kennis van businessmodellen en theorieën in de praktijk kunnen toepassen. Ook een aantal minder gangbare opties. Dat vergde veel zelfstandig en creatief nadenken en schakelen. ‘Ik heb daarbij geleerd dat het niet gaat om de snelheid waarmee je iets afmaakt, maar de kwaliteit.’ Het resultaat was dan ook een zeer innovatief model. ‘Ik heb de vijf beste markten in kaart gebracht, in volgorde van succeskans. In mijn model is een stappenplan verweven waarmee je niet alleen de haalbaarheid, maar ook de strategie voor betreding van de markt kunt aflezen. Het is een praktisch model waarin zowel interne als externe factoren (vooral wetgeving) worden gebruikt om tot een selectie van kansrijke landen te komen. Voor ING is het zeker bruikbaar en ze hebben het ook al in praktijk genomen. Mijn toekomstplannen? Liefst een master in communicatie, marketing of pr.’

Raymond haalde de voorverkiezing voor beste Comakership van het Jaar, maar drong niet door tot de top drie die kans maakt op de Flevopenning.

Ga naar meer praktijkverhalen van studenten