Studeren bij Windesheim Flevoland

Wouter – student Engineering (Werktuigbouwkunde)

‘Er zijn in mijn Comakership heel wat turbochargers op de schroothoop beland!’

Met een doos turbochargers komt Wouter, vierdejaarsstudent Engineering, Windesheim Flevoland binnenlopen. ‘Hier heb ik wekenlang alle tests op afgevuurd en zo kan ik beter uitleggen wat ik in mijn Comakership deed.’ Wouter is graag praktisch bezig en vandaar dat hij als scholier van vwo naar havo switchte, omdat een praktische hbo-opleiding beter bij hem paste. Eerst stond ook nog Robotica op zijn lijstje met ‘interessante studies’, maar tenslotte koos hij voor Engineering, waar hij zich specialiseert in werktuigbouwkunde.

WouterOfficier in wording in de collegebanken

‘Engineering is een brede studie, waar je veel kanten mee op kunt’, vertelt Wouter verder. ‘Maar ik wist al in havo 5 waar ik mijn skills als werktuigbouwkundige ga inzetten: op het water! In dat havojaar tekende ik een leerovereenkomst met Defensie die mijn opleiding nu betaalt. Als ik m’n diploma op zak heb, vertrek ik naar Den Helder om als adelborst bij het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) te worden opgeleid tot officier techniek.’

Als Comaker te land of ter zee?

‘Mijn toekomst ligt dus op een schip, maar in mijn Comakership maakte ik een uitstapje naar de auto-industrie. Dit kwam door een minor over thermodynamica. Een discipline in de natuur- en scheikunde waar ik meer over wilde leren en vanuit die interesse klopte ik als Comaker aan bij Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe. Die levert, behalve aan Ferrari die ze zelf maakt, thermodynamische turbochargers aan alle autofabrikanten in Europa. Er was echter een issue dat zich soms voordeed. En daar kwam ik als Comaker én toekomstige werktuigbouwkundige op zee om de hoek − van ditmaal de weg − kijken.’

Aan de slag met turbochargers

‘Maar voordat ik inga op het sloopwerk dat ik heb verricht om het probleem te tackelen: wat is het doel van turbochargers? Stel je zet je auto aan, dan ontsnapt er warmte via de uitlaat. Die is dan pleite, terwijl je met een turbocharger de energie van die uitlaatgassen juist benut én er dus extra verbrandingscapaciteit ontstaat met eenzelfde motorinhoud. Een kleinere motor heeft dan hetzelfde vermogen als een grotere én − doorslaggevend nu emissienormen worden aangescherpt − een kleine motor is per definitie zuiniger.’

‘Twisting the turbocharger’

‘Dat is het principe achter de turbo, maar dan moet je die wel correct monteren. En dat ging weleens mis. Doordat monteurs te hard duwen, breken positioneringspinnen af en kloppen afstelling én specificaties niet meer. Klanten meenden dat de turbocharger niet deed wat die beloofde. Ik testte hoeveel kracht je kunt zetten voordat zo’n pin afbreekt.’

‘Met een newtonmeter in de hand en een hefboom in de aanslag stortte ik me op stapels turbochargers en heb ik vooral héél veel gesloopt. Al mocht ik alleen stukgaan op turbo’s − ze zijn nogal prijzig! − die de afdeling Rework had afgekeurd. De uitslagen van de tests heb ik in een specificatie verwerkt. Mijn begeleider heeft die vervolgens aangescherpt en die stuurt Mitsubishi nu naar hun klanten, zoals Renault, Opel, Peugeot en Volkswagen.’

Van wapentechniek tot scheepsmotoren

Wouter richt zich nu weer op plan A: een toekomst als officier techniek op het water en binnenkort start hij met zijn afstudeerstage bij Defensie. Dan volgt de 2-jarige opleiding bij het KIM en zal hij overal ter wereld aanmeren met een van de marineschepen. Waar zijn interesse ligt? ‘Bij de marine zijn veel mogelijkheden voor werktuigbouwkundigen: van wapentechniek tot scheepsmotoren zeg maar. Wie weet wat ik het leukst vind!’

Wouter is een van de drie genomineerden voor de Flevopenning.

Bekijk de opleiding Engineering

Terug naar het overzicht

Comaker Wouter in beeld