Header Lerarenopleiding (Pabo) deeltijd

Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) deeltijd Student aan het woord

Hoge werkdruk door tekorten, geen topsalaris en de ene staking na de andere: leraren laten van zich horen. Waarom zou je dan in deeltijd leraar worden en zelfs naast je baan een fors deel van je vrije tijd opofferen om je lesbevoegdheid te halen?

We vroegen het aan student Jorinde Hagedoorn, die dit jaar startte met de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) in deeltijd: ‘Zonde om je droom te laten gaan vanwege deze geluiden.’

Bucketlist

‘Na de havo volgde ik een studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht”, zo vertelt Jorinde. Maar mijn passie lag toch bij kinderen en in plaats van in de kunst- en cultuursector terecht te komen, werkte ik zes jaar lang als onderwijsassistent op een ZMLK-school (speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen) én inmiddels al elf jaar als onderwijsassistent op het Taalcentrum Almere. Leraar worden, dat stond al langer op mijn to-do-lijstje en in 2012 was de propedeuse binnen. Toch bleek de combinatie van werken, een jong gezin en studeren toentertijd te zwaar. Nu mijn zoon en dochter naar de middelbare school gaan – zij zijn ondertussen zestien en twaalf jaar oud – besloot ik een nieuwe poging te wagen en alsnog mijn droom om als leraar voor de klas te staan waar te maken.’

Jorinde HagedoornGeen druk

‘Ik ben nu gestart in het tweede jaar van de deeltijdstudie: drie dagen werken, één dag stage lopen, en één dag studeren. Zo ziet mijn werk- en studieweek er in het kort uit, al duik ik in het weekend en op maandag- en woensdagavond ook met regelmaat de studieboeken in. Mijn gezin gaat wel altijd voor en wat niet lukt, lukt niet. In de opleiding die ik volg, bepaal je zelf aan welke vakken je werkt en wanneer je iets afsluit en vanaf het tweede jaar mag je elke periode tentamens doen die aangeboden worden. Je mag er zo lang over doen als je wilt. Prettig voor deeltijders dat er geen druk achter zit!’

Kan ik het aan?

‘Op mijn stageschool merk je wel het een en ander van de problemen waarmee de sector nu actief naar buiten treedt: kinderen die naar huis moeten of die verdeeld worden onder leraren, omdat er geen vervanging te regelen valt, maar ook burn-outs bij leraren die overvraagd worden. Daar maak ik mij wel zorgen om: bijvoorbeeld of ik dit wel aankan. Maar dat weet je pas als je het doet. Ik wil heel graag leraar worden, dus ik neem het voor lief en maak een realistische inschatting van de kansen en onmogelijkheden binnen het onderwijs. Zonde om je droom te laten schieten vanwege die negatieve geluiden, want dat is maar één kant van het verhaal: op school maak je ook hele mooie dingen mee!’

Prachtig beroep

‘En het gaat goed! Ik heb net mijn eerste tentamen terug, een 7,6! Daarnaast volg ik interessante lessen, heb ik inspireerde leraren en kan ik veel online doen. Mijn advies aan mensen die twijfelen of het leraarschap iets voor hen is: als je hart bij kinderen ligt, een passie voor onderwijs hebt, anderen wilt helpen hoe ze hun talenten ontwikkelen én jongeren wilt leren hoe ze samenleven met anderen, dan kun je voor de klas denk ik goed je ei kwijt. Als je kinderen tot slot een goede basis wilt geven om in de maatschappij te kunnen functioneren én je ook nog de tijd kunt vrijmaken om te studeren, dan is het een prachtig beroep én een goede keuze om via een deeltijdopleiding alsnog leraar te worden!’