Jan van Rouwendal, docent, data scientist en ondernemer

Ik ben Jan van Rouwendal. Drie jaar geleden ben ik bij Windesheim in het onderwijs gestart bij de opleiding ICT. Daarvoor had ik eigen ondernemingen in de ICT en vond het leuk om bedrijven groot te maken tot 40-60 personen en daarna weer wat anders te doen. Ik lees graag over technieken en persoonlijke ontwikkeling. Zo heb ik twee boeken geschreven over het ego en talenten. Dit is ook de reden dat ik naar het onderwijs ben gegaan: om studenten te begeleiden, zichzelf te leren kennen en hun talenten te ontdekken.

Jan Op vrijdag werk ik niet voor Windesheim, want dan ben ik bij het bedrijf dat ik nog heb. Dat is niet meer zo groot en ik heb veel werkzaamheden uitbesteed aan een bevriende ondernemer. Leuk om nog wel zo actief in het bedrijfsleven te zijn. Het helpt me ook om de laatste ontwikkelingen bij te houden, zoals programmeertalen en AVG in de zorg.

‘We doen niet zoveel hoorcolleges meer’

Het leukste van het werk als docent is studenten te enthousiasmeren en ze uit te dagen in nieuwe ontwikkelingen. Ook merk ik dat ik ze veel duidelijkheid kan geven over wat er moet gebeuren of hoe ik het zou doen, waarna ze vervolgens hun eigen weg kiezen. Bij Comakerships (praktijkopdrachten, red.) is het leuk om studenten te ondersteunen in de teamvorming en omgang met de opdrachtgever. We doen niet zoveel hoorcolleges meer. Het zijn vooral werkbegeleidingslessen, waarbij we studenten coachen op hun techniek. Studenten kunnen prima zelf leren en de docent inschakelen als ze vastzitten.

‘Je moet veel overleggen’

Onlangs heb ik mijn Master gehaald aan de Open Universiteit, waarbij ik afgestudeerd ben in Data Science. Hier heb ik tijd voor gekregen van Windesheim. Verder heb ik samen met mijn collega Hans de drive om een open leerlijn op te zetten, waarbij studenten hun eigen leerpad bepalen en met portfolio's worden beoordeeld.

Wat ik lastig vind, is dat we veel moeten overleggen om in het onderwijs zaken te verbeteren. In het bedrijfsleven werkt het niet zo en kan een team een nieuwe ontwikkeling opstarten of is een groep voor een bepaald resultaat verantwoordelijk.

‘Studenten zijn je oprecht dankbaar’

Als je overweegt om de overstap te maken, wees je dan bewust van je belangrijke - en leuke - rol: je gaat jong volwassenen begeleiden die aan het begin van hun studie(loopbaan) staan. Het onderwijs en de studenten zijn anders dan toen je zelf nog student was. Ik ben er zelf achter gekomen dat het contact, de begeleiding en jouw levenservaring net zo belangrijk zijn als je vakkennis. Als je écht verbinding maakt en studenten als jong professional helpt hun doelen te bereiken, zijn ze je oprecht dankbaar. Dat maakt het vak van de docent zo mooi.