Studeren bij Windesheim Flevoland

Manon en Loui - Communicatie

‘Hoe krijg je gratis publiciteit?’

Manon Pierens en Loui Nijdam (studenten Communicatie), wilden bij een goededoelenorganisatie hun Comakership uitvoeren. Via stichting CliniClowns kwamen ze terecht bij 'zusje' CareClowns. CareClowns bezoeken mensen met dementie in zorginstellingen. Ze zijn afhankelijk van donateurs en fondsen. Die zijn er niet genoeg. Dit heeft te maken met onbekendheid. Hoe krijg je gratis publiciteit?

Windesheim Flevoland ComakershipManon: ‘Om een doelgericht plan voor free publicity te kunnen opstellen deden we onderzoek. Op basis daarvan schreven we een adviesrapport. Daarin beschreven we een videoboodschap en een publiciteitsstunt. Het filmpje moet ervoor zorgen dat mensen bewuster worden van het belang van contact voor mensen met dementie en de kracht van een bezoek door CareClowns. Ter aanvulling koppelden we een Facebookactie aan het filmpje. We kregen veel positieve reacties en de video werd goed verspreid door andere kanalen. We mochten bijvoorbeeld vertellen over ons project bij Radio EVA.’

Je maakt het verschil

Dementie heeft grote impact op veel levens: de persoon zelf, maar ook de vrienden en familie van diegene. Soms lijkt contact onmogelijk. Met onze video hebben we gezorgd voor meer naamsbekendheid voor een stichting die veel kan betekenen bij contact maken met mensen met dementie.’

Loui: ‘Onze leukste ervaring was dat we met de clowns mee mochten tijdens een bezoek. Het was bijzonder om te zien hoe de clowns contact maakten met mensen die totaal onbereikbaar leken. De actie heeft geen enkele euro gekost, maar we haalden wel een mooi resultaat.

Nathalie Verdonschot, manager van stichting CareClowns: ‘Aan naamsbekendheid heeft het zeker bijgedragen. Het filmpje staat op ons YouTube-kanaal en we kunnen het vaker inzetten voor acties en presentaties. Daarnaast gebruiken we nu ook vaak de term “Share if you care”.’

Nominatie Comakership CareClowns

Manon: ‘We zijn blij met de waardering voor het project. Daarnaast staat CareClowns door onze nominatie voor Beste Comakership 2016 weer in de spotlight. Wij helpen natuurlijk graag mee aan het genereren van zo veel mogelijk aandacht en bekendheid voor CareClowns!’

Bekijk hier het filmpje.

Download hier het samenvattend rapport van Manon en Loui.

Bekijk de opleiding Communicatie

Terug naar het overzicht