Studenten voor X
23 jan

Conferentie Pabo over actuele thema's in het onderwijs

De vierdejaarsstudenten van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) van Windesheim Flevoland organiseren op woensdag 23 januari 2019 een conferentie over actuele onderwerpen in het basisonderwijs.

Op woensdag 23 januari biedt de Pabo van Windesheim Almere een conferentie aan over actuele thema’s in het onderwijs voor het werkveld in Flevoland. De conferentie wordt verzorgd door onze vierdejaarsstudenten. In de workshops komen uiteenlopende thema’s aan de orde: van buitenonderwijs in Almere tot Snapchat. Het is een prima gelegenheid om met elkaar en met de studenten in gesprek te gaan en inspiratie en nieuwe kennis op te doen. We verwelkomen u graag op de 23e!

Thema's

Studenten van de Pabo hebben zich onder meer verdiept in onderwerpen als digitalisering, computational thinking, projectmatig weken, onderzoekend en spelend leren, diversiteit en ontwikkelingsgericht onderwijs. Op woensdag 23 januari geven zij diverse workshops over de achtergronden van deze ontwikkelingen én zij laten zien hoe je al die ontwikkelingen praktisch kunt toepassen in de klas.

Programma
14.45-15.15 uur  Inloop 
15.15-15.30 uur  Welkom en huishoudelijke mededelingen
15.30-16.15 uur  Workshopronde 1 (keuze uit 8 workshops)
16.15-16.30 uur  Wissel / korte pauze
16.30-17.15 uur  Workshopronde 2 (keuze uit 7 workshops)
17.15-18.00 uur  Netwerkborrel

Workshops

Blijf bij de les met behulp van theater

Je bent vast en zeker bekend met een overvol lesprogramma. Hierdoor vallen vaak de kunstvakken buiten het programma, want er is ‘geen tijd’. In mijn workshop wil ik je meenemen langs diverse vakgebieden en hoe je drama hierbij zou kunnen inzetten. Ook behandel ik verschillende energizers en korte dramaspellen. Verder zou ik graag met je in gesprek gaan over wat je al doet, zodat wij elkaar nieuwe inzichten kunnen geven. Hopelijk kunnen we dan nu in ons overvolle lesprogramma toch toekomen aan een van de meest mooie vakken die wij als leerkracht mogen (en moeten) geven. Ik hoop iedereen te zien bij mijn workshop.

Doelgroep: leerkrachten groep 5/8, intern begeleiders en directeuren/directrices
Student: Ivanka ten Hoopen

Op zelfvertrouwen kun je bouwen!

Wil je het zelfvertrouwen van jouw leerlingen in de bovenbouw verhogen? Zoek dan niet verder! In deze workshop zullen wij het hebben over hoe leerlingen kunnen omgaan met teleurstellingen en hoe ze hiervan kunnen leren. Wij zullen praktijksituaties bespreken en het hebben over hoe leerlingen verschillend reageren en omgaan met teleurstellingen. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met teleurstellingen en dat wij leerlingen tools geven om dit als een leerervaring te zien. Ben je benieuwd hoe je dit kunt invoeren tijdens jouw lessen? Schrijf je dan in voor deze workshop!

Doelgroep: leerkrachten bovenbouw
Studenten: Mart Schalken, Koen Portengen en Stephan Vellema

Mooi divers!

In de school kom je veel verschillende geloven, gedachten, gebruiken en manieren tegen. Deze grote diversiteit wordt vaak gezien als een probleem of uitdaging. Mensen worden als ‘anders’ gezien en dit roept soms angst op. Angst door het niet weten hoe je om kunt gaan met deze verschillen. Maar waarom is het een angst om verschillend te zijn? Verschillen kunnen binnen de school juist heel goed benut en ingezet worden. Hoe kun je deze diversiteit inzetten? En hoe reageer je op ‘anders’ zijn? Tijdens deze workshop krijg je handvatten die je gemakkelijk in de klas kunt gebruiken.

Doelgroep: allen
Studenten: Huda Dhahir en Danielle Spoelder

Digitalisering: je kunt er niet meer omheen

ComputerIedere klas heeft er wel eentje: een computer. Maar wordt deze nuttig gebruikt of vangt hij meer stof dan je lief is? Hoe kun jij gedurende de dag je computer, laptop of tablet effectief inzetten in jouw onderwijs en welke vaardigheden vraagt dat van jou als leerkracht en van je leerlingen? Wat doe je tijdens de instructie, de zelfstandige verwerking en vrije momenten? Hoe houd je zicht op wat de kinderen doen? Hoe houd je rekening met de verschillen in niveaus? Op deze en andere vragen krijg je tijdens deze workshop antwoord.

Doelgroep: leerkrachten van groep 3 t/m 8 en onderwijsassistenten
Randvoorwaarden: neem je telefoon, laptop of tablet en een dag- of weekplanning mee
Studenten: Emese de Jong, Deborah Nel, Marloes den Otter en Stephany Ristovski

Computational thinking geïntegreerd in de rekenles

Computational thinkingHet is simpeler dan je denkt!

'We hebben geen tijd, ik heb de kennis niet, we hebben andere prioriteiten.'

Dit zijn de bekende antwoorden die wij vaak horen in de praktijk wanneer de volgende vraag gesteld wordt: welke plek heeft digitale geletterdheid in je klas? Drie slechtere smoezen om niet met digitale geletterdheid aan de slag te gaan zijn er niet. In deze workshop ga je ervaren waarom dat zo is. Tijdens de workshop laten we je namelijk kennismaken met computational thinking geïntegreerd in de rekenles. Computational thinking is een van de vier onderdelen van digitale geletterdheid. Aan het eind van de workshop ga je naar huis met nieuwe ervaringen en nieuwe ideeën. Wij zorgen dat er een overzicht van ideeën voor je klaarligt, zodat je ze er straks makkelijk bij kunt pakken.

Doelgroep: leerkrachten in de onder- en bovenbouw
Studenten: Demi Schröder en Jenny Nesselaar

Buitenonderwijs in Almere?

Op de Forest Schools in Canada kwam ik voor het eerst in aanraking met het buitenonderwijs. Hier spelen en leren de kinderen buiten, de kinderen gaan leren waar ze zelf nieuwsgierig naar zijn! De leerkrachten zijn er om de kinderen te ondersteunen in deze manier van leren. Spreekt dit je aan? Wil je meer weten over leerkrachtvaardigheden bij het begeleiden van vrij buiten spelen en leren? Kom dan naar deze workshop! Je leert in deze workshop wat de opbrengsten kunnen zijn van dit type onderwijs. Daarnaast gaan we ook kijken naar hoe jij al kunt beginnen met dit buitenonderwijs op je eigen school! Zie ik jou op 23 januari?

Doelgroep: leerkrachten groep 5 t/m 8
Student: Silvie Hermans

Durf projectmatig te werken in de bovenbouw

Ook zo nieuwsgierig naar hoe je projectmatig kunt werken tijdens de wereldoriëntatielessen? Dan is deze workshop een must.Tijdens de workshop krijg je inspirerende ideeën en handvatten aangereikt waarmee je een projectles boeiend kunt geven.Wij geven informatie en tips over hoe de onderzoekende houding wordt gestimuleerd en de betrokkenheid van de kinderen wordt vergroot. Zelf zijn wij gaan kijken bij verschillende scholen waar projectmatig gewerkt wordt en hier hebben wij veel informatie uit kunnen halen voor in de praktijk. Deze informatie willen wij graag met je delen door samen te brainstormen voor verschillende lessen passend bij een thema.

Doelgroep: bovenbouwleerkrachten die graag thematisch willen werken, maar er nog niet genoeg vanaf weten
Studenten: Femke Zwart, Aisha Kipperman en Lilian Lichtenveldt

Leerlingen (met TOS) leren onderzoekend en spelen leren

Handvatten en opbrengsten voor onderzoekend en spelend leren voor leerlingen (met TOS) in de onderbouw.

Wist je dat je leerlingen door onderzoekend en spelend leren een hogere leeropbrengst kunnen hebben? Vraag jij jezelf ook af hoe je met onderzoekend en spelend leren het taalaanbod kunt vergoten? Waarom is dit vooral voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) een aanwinst? Hoe zet je het taalaanbod weg in het onderzoekend en spelend leren? Deze vragen en andere vragen worden behandeld in onze leerzame, actieve en gezellige workshop! Schrijf je in en kom ook!

Doelgroep: leerkrachten in de onderbouw
Studenten: Larissa Lesmeister, Maissea El Osrouti en Tugba Acar

Digitaal werkstuk

Hoe maak je een werkstuk?

Het is de 21e eeuw. Stop met lesgeven alsof het de 20e is.Bij de workshop `Hoe maak je een werkstuk?’ leer je efficiënte manieren om je leerlingen te helpen bij het maken van een werkstuk. Je maakt kennis met onder meer:

- mediawijsheid: hoe beoordeel je een werkstuk?
- ICT-basisvaardigheden: hoe maak je een bestand en hoe sla je deze op?
- Informatievaardigheden: waar moet je zoeken voor informatie en hoe verwerk je dit?

Schema

Doelgroep: leerkrachten van groep 5 t/m 8
Studenten: Bas, Lesley, Rick en Rutger

Een andere kijk op lessen over de Tweede Wereldoorlog

Wil je betekenisvolle lessen geven over de Tweede Wereldoorlog, maar weet je niet hoe je dat kunt aanpakken? Wij hebben een schoolbreed lespakket ontworpen voor groep 1 tot en met 8, dat losstaat van een bestaande methode. Tijdens de workshop lichten wij ons lespakket toe en behandelen we een les uit het lespakket, zodat je zelf kunt ervaren hoe betekenisvol lesgeven eruitziet. In ons lespakket komen lessen aan bod met onder andere: Hitler, de Jodenvervolging en Anne Frank. Ben je ook nieuwsgierig om betekenisvol onderwijs te geven in het kader van de Tweede Wereldoorlog? Kom dan naar onze workshop en leer betekenisvol lesgeven en ga naar huis met een schoolbreed lespakket! 

Doelgroep: leerkrachten groep 1 t/m 8 
Studenten: Romy Kreike, Chaneequa Elmzoon, José Ebbelaar en Roos ten Brink

Diversiteit in de onderbouw

Ben jij een leerkracht in de onderbouw en vind jij het moeilijk om verschillende onderwerpen over diversiteit aan bod te laten komen tijdens jouw lessen? Hoe kun je bespreken dat Klaas twee papa’s heeft of dat Lisa haar oma heeft verloren en hier erg verdrietig over is? Kom dan naar onze workshop en kom erachter hoe je dit soort gesprekken met jonge kinderen kunt voeren. Na deze workshop ga je geïnspireerd naar huis!

Doelgroep: leerkrachten uit de groepen 1, 2 en 3
Studenten: Anouk de Kemp en Alicia van Beem

De sleutel naar succes!

Out of the boxHoeveel kringgesprekken voer je in een week? Stel je altijd dezelfde soort vragen aan de kinderen? Krijg je hierop altijd hetzelfde soort antwoord? In deze interactieve workshop geven wij aandacht aan hoe je denksleutels dagelijks kunt inzetten. Denksleutels worden gebruikt om het denken te openen en deze kunnen worden gebruikt in alle groepen van de basisschool. Het is een sleutel met een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot open denken. Aan het eind van deze workshop weet je hoe je creatief, kritisch, praktisch en analytisch denken kunt stimuleren. Je kunt het gelijk toepassen in de praktijk. Denksleutels kun je zonder enige grote veranderingen in je onderwijs toepassen.

Doelgroep: leerkrachten van groep 1 t/m 8
Studenten: Estalita Bast en Cindy de Rijter

Toekomstplannen

Gezocht: leerkrachten die behoefte hebben aan verandering. Beste opvoeder van de toekomst!

Ben jij op zoek naar dé manier waarmee je kinderen het beste kunt voorbereiden op de toekomst? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Tijdens de workshop ‘Toekomstplannen’ gaan we samen aan de slag met de 21e-eeuwse vaardigheden. Via coöperatieve werkvormen krijg je meer inzicht in je eigen kwaliteiten en valkuilen. In deze energieke workshop krijg je tips en tricks om kinderen het beste te kunnen voorbereiden op de 21e eeuw. Zie ik jou in 2019? Tot snel!

Doelgroep: leerkrachten van groep 5 t/m 8 en onderwijsassistenten
Studenten: Eline Helmholt

Wegwijs in ontwikkelingsgericht onderwijs

Leerlingen die onderzoek doen in de bovenbouw. Wil je iets voor jouw leerlingen betekenen voor de rest van hun leven? Kom dan naar onze workshop. Wij praten je bij over ontwikkelingsgericht onderwijs in 2019. En je ervaart hoe je jouw leerlingen veilig en gericht kunt laten zoeken naar een antwoord op hun eigen onderzoeksvraag. Zowel digitaal als in boeken. Iets wat ze voor de rest van hun leven nodig zullen hebben. We laten je ook niet met lege handen naar huis gaan. Zo hebben wij een tool ontwikkeld die je in jouw klaslokaal kunt hangen om je leerlingen wegwijs te maken met onderzoek doen. Uiteraard gaan hier een paar lessen aan vooraf en ook die hebben wij voor je uitgewerkt. Nieuwsgierig? Kom dan naar onze workshop.

Doelgroep: leerkrachten en onderwijsassistenten in de bovenbouw
Studenten: Wendy Christiaanse en Annabelle Dakkus

Facebook, Twitter en Snapchat

Deze workshop is echt vet!

Wie heeft er tegenwoordig geen social media in zijn leven? Iedereen komt er op een bepaalde manier mee in aanraking en ook kinderen kunnen er niet meer omheen. Van jong tot oud heeft ermee te maken. Of we het nou willen of niet, ze zien van alles op het internet voorbijkomen. Veel veranderingen zijn positief, maar er zitten ook keerzijdes aan. Wat is de invloed van deze media op kinderen? Hoe kunnen wij als moderne leerkrachten hier adequaat mee omgaan? In deze workshop leiden wij je rond in de wereld van de sociale media en je krijgt op een actieve manier inspiratie voor lessen die je kunt inzetten voor zowel de positieve als de negatieve kanten van social media.

Doelgroep: leerkrachten in groep 5 t/m 8
Studenten: Danilo Boud en Sanne Zaal

Lerares met leerlingVoor wie?

De conferentie is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het basisonderwijs in Flevoland. Leerkrachten, directeuren, intern begeleiders, onderwijsassistenten en bestuurders; allen zijn van harte uitgenodigd! Ook deelnemers met interesse in het onderwijs zijn welkom.

Wanneer?

De conferentie over actuele thema's in het basisonderwijs vindt plaats op 23 januari 2019 van 15.10 uur tot 18.00 uur.

Locatie

Windesheim Almere, Hospitaaldreef 5, 1315 RC Almere.

Ga naar de routebeschrijving

Inschrijven

Je kunt je aanmelden via de oranje button onder aan deze pagina. Geef daarbij per ronde een eerste keuze en een tweede keuze op voor de workshops die je wilt volgen.

Meer informatie

Voor vragen en nadere informatie kun je mallen of bellen met:
Suzanne Alkema (maandag-woensdag-vrijdag): sj.alkema@windesheimflevoland.nl of tel. 088 - 469 83 02
Ingrid Hoff (dinsdag-donderdag): i.hoff@windesheimflevoland.nl of tel. 088 - 469 75 39

De deadline voor inschrijven voor de conferentie op 23 januari 2019 is verstreken. Je kunt je niet meer inschrijven.