Weten hoe je kennis in werking zet

Teamleider Pabo en Teachers College op radio over de problemen in het basisonderwijs

28 juni 2017

“Volgens mij is het hoog tijd dat er zoiets kwam, als ik het afgelopen uur heb kunnen luisteren”, aldus de interviewer wanneer het vernieuwende Teachers College ter sprake komt.

Het rommelt in het basisonderwijs

Het 'rommelt' op z'n zachtst gezegd in het primair onderwijs en afgelopen dinsdag werd er door leraren zelfs gestaakt! Men is boos over de aanpak van het lerarentekort in Nederland, de te lage salarissen, een te hoge werkdruk en te weinig geld dat geïnvesteerd kan worden om de noodzakelijke vernieuwingen in het basisonderwijs door te voeren. Hoe kan dit in de toekomst worden opgelost? Dit onderwerp stond deze maand centraal bij De Issuemakers in het radioprogramma IssueTalk!

Gasten laten hun licht schijnen over huidige situatie in het basisonderwijs

RadiogastenTe gast in de radio-uitzending waren wetenschapper en onderwijsadviseur Lauk Woltring, fractievoorzitster van de PvdA in Amsterdam Marjolein Moorman, Diederik Brink van CNV Onderwijs en Bart-Jan Wolters, teamleider van de Lerarenopleidingen Basisonderwijs (Pabo) en het Teachers College in Zwolle en Almere.

Teachers College: leraren opleiden voor de toekomst

Wolters sprak voornamelijk vanuit zijn rol als teamleider van het Teachers College. Het Teachers College is een nieuwe lerarenopleiding die Windesheim sinds 2015 in Almere aanbiedt en sinds 2016 ook in Zwolle. In de opleiding krijgen studenten veel ruimte om hun eigen ontwikkeling centraal te stellen, met de bedoeling dat zij dit later in de klas toepassen op de leerlingen die zij straks lesgeven.

In het radioprogramma bevroeg men Wolters hoe deze innovatieve opleiding ‒ waarin studenten zich in eerste instantie richten op zowel basis- als voortgezet onderwijs ‒ mogelijk een oplossing zou kunnen bieden voor de problemen waarvoor het basisonderwijs zich momenteel gesteld ziet staan.

Meer keuzevrijheid in plaats van vastgetimmerd curriculum

Een van de successen, al was dat nooit het primaire doel van het Teachers College, is bijvoorbeeld dat de opleiding aanzienlijk meer mannelijke studenten aantrekt dan de reguliere pabo’s in Nederland. En dat is mooi meegenomen, want in steeds meer basisscholen staan er nauwelijks nog meesters voor de klas! Wolters verklaart deze ‘mannelijke interesse’ vanuit de keuzevrijheid die het Teachers College zijn studenten biedt.

Diezelfde keuzevrijheid biedt ook kansen om beter in te spelen op tal van ontwikkelingen in het onderwijs: zo kan een student zich vanuit een eigen interesse richten op de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs of bijvoorbeeld het lesgeven aan multiculturele klassen en op die manier bijdragen aan beter onderwijs voor leerlingen in de leeftijd van tien tot veertien jaar of leerlingen met een diverse culturele achtergrond.

Luister hier naar de uitzending van maandag 26 juni 2017