Journalistiek

Communicatie Studieprogramma

In de hbo-opleiding Communicatie leer je ins en outs over online & offline media, public relations, marketing, tekstschrijven en events.

Jaar 1

De eerste zes maanden van de opleiding Communicatie ga je aan de slag met een project voor een echte opdrachtgever, zoals Nestlé of McDonalds. Daarnaast volg je kennisvakken als: inleiding bedrijfscommunicatie, overheidscommunicatie, marketing, international business, zakelijk schrijven en creatie van tekst en beeld.

In het tweede halfjaar ga je verder met je tweede project. Je werkt dan in een kleine groep van 3 tot 6 studenten aan een ondernemingsplan voor je eigen communicatiebureau. Zo maak je kennis met de vele kanten van het communicatievak.

Studielast

Het is de bedoeling dat je ongeveer 40 uur per week aan je studie besteedt, waarvan gemiddeld 16 contacturen per week. De rest van de tijd werk je samen met studiegenoten aan projecten en opdrachten. De overige tijd besteed je aan zelfstudie. Je werkt individueel en in groepjes aan diverse projecten en opdrachten.

Jaar 2, 3 en 4

Vier thema’s

We behandelen vier thema’s in het tweede, derde en vierde jaar:

  • interne communicatie
  • crossmediale marketingcommunicatie
  • free publicity & media
  • online marketing & communicatie

Binnen de thema’s krijg je te maken met verschillende werkvormen: theorie, projecten en vaardigheidsmodulen. Regelmatig krijg je college van gastdocenten uit het werkveld. Ook ga je aan de slag met projecten voor opdrachtgevers of voer je een echte opdracht uit bij een opdrachtgever.

Dit noemen we Comakerships.

Lees meer over Comakerships

Events en publiciteitsstunt

Jij weet straks hoe je het voor elkaar krijgt om de aandacht op een specifiek onderwerp te vestigen, zowel online als offline. Je bedenkt een crossmediaal concept waarin je verschillende communicatiekanalen combineert. Je maakt een website in WordPress. Ook bedenk je en voer je een publiciteitsstunt uit waarbij je moet zorgen dat je de media haalt.

Google-certificaten

Tijdens de opleiding Communicatie kun je certificaten voor Google Analytics Qualified Individual en AdWords Fundamentals behalen. Dit zijn veelgevraagde certificaten in het bedrijfsleven.

Minor

In het derde jaar kies je een minor, een specialisatie van een halfjaar. Wil je je specialiseren in pers en media, in reclame of juist in public relations en sponsoring? Windesheim in Almere biedt diverse minors aan, zoals Webdesign, Event Management en Ondernemerschap. Je kunt ook een minor volgen bij een andere opleiding of hogeschool. Ook kun je ervoor kiezen om naar het buitenland te gaan. Onze studenten volgden eerder een minor in Finland, Japan, Canada, Curaçao en de Verenigde Staten. Lees hier meer over de minors die Windesheim in Almere aanbiedt.

Kijk voor meer informatie op Kiesopmaat.nl
Lees meer over studeren in het buitenland

Afstuderen

Je studeert af met een groot Comakership: je adviseert een organisatie hoe zij door communicatie haar doelen beter kan bereiken.

Voorbeelden van afstudeeropdrachten:

  • advies aan The Body Shop hoe het bedrijf meer betrokkenheid (‘engagement’) bij zijn klanten kan bereiken
  • advies aan Holland Cup, een internationaal jeugdvoetbaltoernooi in Almere, hoe men via communicatie meer bezoekers kan krijgen