Hbo-opleiding Communicatie Windesheim Flevoland

Communicatie Studieprogramma

Tijdens de bacheloropleiding Communicatie leer je de ins en outs over online & offline media, public relations, marketing, tekstschrijven en events.

Jaar 1

De eerste zes maanden van de opleiding Communicatie ga je aan de slag met twee projecten voor echte bedrijven én krijg je een brede basis. Je volgt veel vakken samen met studenten van de andere businessopleidingen. Je krijgt vakken als:

  • inleiding bedrijfscommunicatie
  • overheidscommunicatie
  • marketing
  • business English
  • inleiding recht
  • inleiding zakelijk schrijven
  • creatie van tekst en beeld

In het tweede halfjaar ga je verder met je tweede project. Je werkt dan in een kleine groep van 3 tot 6 studenten aan een ondernemingsplan voor je eigen communicatiebureau. Zo maak je kennis met de vele kanten van het communicatievak.

Studielast

Het is de bedoeling dat je ongeveer 40 uur per week aan je studie besteedt, waarvan gemiddeld 16 contacturen per week. De rest van de tijd werk je samen met studiegenoten aan projecten en opdrachten. De overige tijd besteed je aan zelfstudie. Je werkt individueel en in groepjes aan diverse projecten en opdrachten.

Jaar 2, 3 en 4

Vier thema’s

We behandelen vier thema’s in het tweede, derde en vierde jaar:

  • interne communicatie
  • marketingcommunicatie
  • free publicity & media
  • online marketing & communicatie

Binnen de thema’s krijg je te maken met verschillende werkvormen: theorie, projecten en vaardigheidsmodules. Je gaat bijvoorbeeld oefenen met rollenspelen om gesprekstechnieken te oefenen. Regelmatig krijg je college van gastdocenten uit het werkveld. Ook ga je aan de slag met projecten voor opdrachtgevers of voer je een echte opdracht uit bij een opdrachtgever. Dit noemen we Comakerships.

Lees meer over Comakerships

Events en publiciteitsstunt

Jij weet straks hoe je het voor elkaar krijgt om de aandacht op een specifiek onderwerp te vestigen, zowel online als offline. Je bedenkt een crossmediaal concept waarin je verschillende communicatiekanalen combineert. Je maakt een website in WordPress. Ook bedenk je en voer je een publiciteitsstunt uit waarbij je moet zorgen dat je de media haalt.

Mediatraining

Tijdens een mediatraining leer je hoe je als woordvoerder de pers te woord staat. Wat doe je als er bij jouw bedrijf een product teruggeroepen wordt vanwege gevaar voor de gezondheid? Hoe communiceer je in tijden van crisis? Je wordt ook getraind in leiderschap. Samen met studenten van de andere businessopleidingen volg je colleges over dit thema en voer je opdrachten uit. Je leert kritisch naar jezelf kijken en jezelf managen.

Stage

Tijdens het tweede jaar loop je een individuele stage van een halfjaar.

Minor

In het derde jaar kies je een minor, een specialisatie van een halfjaar. Met zo’n minor geef je verdieping of verbreding aan je opleiding. Wil je je specialiseren in pers en media, in reclame of juist in public relations en sponsoring? Windesheim Flevoland biedt verschillende minors aan, zoals Webdesign, Event Management en Ondernemerschap. Je kunt ook een minor volgen bij een andere opleiding of hogeschool. Ook kun je ervoor kiezen om naar het buitenland te gaan. Onze studenten volgden eerder een minor in Finland, Canada, Curaçao en de Verenigde Staten. Lees hier meer over de minors die Windesheim in Almere aanbiedt.

Kijk voor meer informatie ook op Kiesopmaat.nl
Lees meer over studeren in het buitenland

Afstuderen

Je studeert af met een groot Comakership: je adviseert een organisatie hoe ze door communicatie hun doelen beter kunnen bereiken. Heb je alles in huis om een communicatiespecialist te worden en laat je dat zien in je afstudeeropdracht? Dan ben je geslaagd en krijg je een bachelordiploma.

Voorbeelden van afstudeeropdrachten:

  • advies aan The Body Shop hoe zij meer betrokkenheid (‘engagement’) bij hun klanten konden bereiken
  • advies aan de gemeente Almere hoe men samen met twee woningcorporaties het leefklimaat in Almere Haven kan verbeteren