hbo Ruimtelijke Ontwikkeling Mobiliteit

Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit Studieprogramma

Verkeerskunde is uitdagend en altijd in beweging. Met kennis van het ontwerpen van wegen, de nieuwste technologie en verkeerspsychologie die je opdoet in de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit sta je sterk.

Jaar 1: de verkeerskundige basis

Verkeerskunde en MobiliteitIn het eerste jaar doe je kennis op over allerlei soorten vervoer: auto, trein, bus, fiets en voetganger. Je leert infrastructuur ontwerpen en krijgt inzicht in het verkeers- en vervoersbeleid en de bijbehorende wet- en regelgeving. Ook houd je je bezig met de positieve effecten van mobiliteit op de ruimtelijke ontwikkeling en de negatieve effecten op de leefomgeving. Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van zelfrijdende voertuigen op de inrichting van onze wegen en de verkeersveiligheid. En welke verkeerswetten moeten worden aangepast?

Vakken die je krijgt in het eerste jaar zijn:

    • wegontwerp
    • verkeersbeleid
    • gedragsbeïnvloeding
    • planologie
    • effecten van mobiliteit
    • projectmanagement
    • technisch tekenen
    • onderzoeksmethoden

    Excursies, congressen en gastcolleges

    Tijdens de opleiding ga je regelmatig op (buitenlandse) excursies. Samen met je medestudenten en docenten bezoek je congressen en volg je de actualiteit. Een actuele vraag is bijvoorbeeld: hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen? Gastcolleges van professionals uit de praktijk zijn een belangrijk onderdeel van de opleiding. Gastdocenten werken bijvoorbeeld bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, ProRail, gemeenten, provincies en adviesbedrijven.

    Ook ga je vanaf het eerste jaar in de praktijk aan de slag. Je voert een verkeersonderzoek uit en je werkt aan het project 'De utopische stad'.

    Lees meer over de projecten uit jaar 1

    Studielast en begeleiding

    Het is best een overgang, van de middelbare school of het mbo naar het hbo. Daarom krijg je vanaf dag één je eigen studentbegeleider. Dit is een docent van je opleiding, bij wie je altijd terecht kunt met vragen. Hij of zij bespreekt ook regelmatig met jou hoe het gaat met je studie. En je overlegt regelmatig met je medestudenten en praktijkbegeleiders over opdrachten en projecten. Het is de bedoeling dat je ongeveer 40 uur per week aan je studie besteedt, waarvan gemiddeld 16 contacturen per week. De rest is zelfstudie en werken in projectgroepen.

    Jaar 2: ontdek wat bij je past

    Vanaf het tweede jaar ga je de diepte en verder de breedte in met vakken als verkeersmanagement, verkeersveiligheid, wet- en regelgeving, verkeersmodellen, leefomgeving en milieu, openbaar vervoer en goederenvervoer. Een voorbeeld van een vraagstuk bij verkeersmanagement is bijvoorbeeld: hoe kun je de data van TomTom inzetten voor het beheersen en sturen van verkeersstromen? Kun je bij drukte bijvoorbeeld alternatieve routes aanbieden? En een vraagstuk over goederenvervoer: hoe bevoorraad je steden met zo min mogelijk overlast?

    Je ontdekt in het tweede jaar wat het best bij jou past: ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in het onderzoeken van verkeerssituaties, het maken van ontwerpen of ben je juist een echte allrounder? Vanaf het tweede jaar werk je ook aan Comakerships. Dit zijn echte opdrachten voor organisaties die deels ook bij de opdrachtgever worden uitgevoerd.

    Lees meer over Comakerships

    Jaar 3: Smart World

    De eerste helft van het derde jaar verdiep je je in het thema Smart World en Smart Mobility. De wereld om ons heen wordt steeds slimmer. Steeds meer dingen worden uitgerust met sensoren en/of apps en verbonden met elkaar en het internet. De hoeveelheid data die mensen, sensoren en databases uitwisselen verdubbelt elk jaar. Technologie wordt sneller, slimmer en goedkoper. Op het snijvlak tussen Mobiliteit en Smart World ligt een zee aan mogelijkheden voor jou.

    Meer weten over Smart Mobility? Steven, Emiel, Iris en Dustin ontwikkelden een dashboard voor het openbaar vervoer

    Minor

    In het derde jaar kies je een minor, een specialisatie van een halfjaar. Dat kan bij Windesheim Flevoland, Zwolle of een andere hogeschool. Voor de internationale ervaring kies je wellicht zelfs een minor in het buitenland. 

    Kijk voor meer informatie op Kiesopmaat.nl
    Lees meer over studeren in het buitenland

    Lees hier meer over de ervaringen van twee van onze studenten in het buitenland
    (Zomereditie 2018 Lifestyle Almere, redacteur Mariël van den Donk)

    Afstuderen

    Uiteindelijk studeer je af met een groot Comakership. Je laat daarbij zien dat je expert in verkeer en ruimte bent: in de gebouwde omgeving om ons heen, waar verkeer en vervoer belangrijke onderdelen van zijn. Als je goede resultaten bereikt, je opdrachtgever tevreden is en je laat zien dat je op hbo-niveau functioneert, dan ben je geslaagd.

    keuzegids HboEerste plek Keuzegids Hbo 2019

    De Keuzegids is een onafhankelijke consumentengids die de kwaliteit van alle opleidingen beoordeelt en vergelijkt. De beoordeling van de Keuzegids is gebaseerd op een combinatie van studentenoordelen, studiestatistieken en oordelen uit visitatie- en accreditatierapporten. In de Keuzegids scoort de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit in Almere het hoogst: Almere Windesheim wordt het best beoordeeld, met een groot compliment voor de beroepsvoorbereiding. Beide Windesheim-programma’s zijn aanraders als je geïnteresseerd bent in verkeersvraagstukken.'