hbo Ruimtelijke Ontwikkeling Mobiliteit

Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit Studieprogramma

Kruispunten slim ontwerpen, doorstroom van verkeer verbeteren en onderzoek doen naar verkeersgedrag. In de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit leer je hoe je het verkeer én de samenleving in goede banen leidt.

Jaar 1: vertrekken vanuit de basis van verkeerskunde

Verkeerskunde en MobiliteitVan auto's, treinen tot bussen en van fietsers tot voetgangers: in het eerste jaar van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit start je je (studie)reis in, op en met allerlei soorten vervoersmiddelen, waarover je in deze hbo-opleiding steeds meer kennis opdoet. Je leert hoe je infrastructuur ontwerpt en hoe je verkeersplannen maakt: hoe houd je rekening met de beschikbare ruimte, de wensen van gebruikers en de gevolgen van verkeersstromen voor het milieu?

Mobiliteit is – hoe kan het ook anders bij zo'n woord – altijd in beweging en in deze opleiding kijk je voortdurend naar nieuwe ontwikkelingen die ons als samenleving én weggebruikers straks zullen raken. Denk eens aan een zelfrijdende auto en wat dit betekent voor de verkeerssituaties van morgen. 

In het eerste jaar doe je de nodige verkeerskundige bagage op in:

    • wegontwerp
    • verkeersbeleid
    • gedragsbeïnvloeding
    • planologie/stedenbouw
    • effecten van mobiliteit
    • projectmanagement
    • technisch tekenen
    • onderzoeksmethoden

    Excursies, congressen en gastcolleges

    Ook ga je regelmatig op (buitenlandse) excursies. Samen met je medestudenten en docenten bezoek je congressen en volg je de actualiteit. Gastcolleges zijn een belangrijk onderdeel van je studie, bijvoorbeeld door experts bij Rijkswaterstaat, ProRail, gemeenten en adviesbedrijven.

    Ook ga je direct in de praktijk aan de slag. Iedere 8 weken werk je in een groepje aan een echte opdracht van een echte opdrachtgever.

    Lees meer over de projecten uit jaar 1

    Studielast en begeleiding

    Het is best een overgang, van de middelbare school of het mbo naar het hbo. Daarom krijg je vanaf dag één je eigen studentbegeleider. Dit is een docent van je opleiding, bij wie je altijd terecht kunt met vragen. Hij of zij bespreekt ook regelmatig met jou hoe het gaat met je studie. En je overlegt regelmatig met je medestudenten en praktijkbegeleiders over opdrachten en projecten. Het is de bedoeling dat je ongeveer 40 uur per week aan je studie besteedt, waarvan gemiddeld 16 contacturen per week. De rest is zelfstudie en werken in projectgroepen.

    Jaar 2: ontdek wat bij je past

    Vanaf het tweede jaar ga je de diepte en verder de breedte in met vakken als verkeersmanagement, verkeersveiligheid, wet- en regelgeving, verkeersmodellen, leefomgeving en milieu, openbaar vervoer en goederenvervoer. Een voorbeeld van een vraagstuk bij verkeersmanagement is bijvoorbeeld: hoe richt je bij een evenement in de Johan Cruijff ArenA parkeerlocaties zo in dat ze goed bereikbaar zijn? En een vraagstuk over goederenvervoer: hoe bevoorraad je winkels in drukke binnensteden, zonder dat trucks de hele dag in- en uitrijden en de boel blokkeren?

    Je ontdekt in het tweede jaar wat het best bij jou past: ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in het onderzoeken van verkeerssituaties, het maken van ontwerpen of ben je juist nieuwsgierig naar het gedrag van weggebruikers? Vanaf het tweede jaar werk je ook aan Comakerships. Dit zijn echte opdrachten voor organisaties die deels ook bij de opdrachtgever worden uitgevoerd.

    Lees meer over Comakerships

    Jaar 3: Smart World

    De eerste helft verdiep je je in thema's op het snijvlak tussen mobiliteit en Smart World. De wereld om ons heen wordt slimmer. Steeds meer dingen worden uitgerust met sensoren en/of apps en verbonden met elkaar en het internet met volop kansen voor mobiliteitsdeskundigen. Zo kun je als verkeersdeskundige met hulp van slimme technologieën de routekeuze en/of keuze voor het vervoersmiddel meten en beïnvloeden.

    Meer over Smart Mobility? Steven, Emiel, Iris en Dustin ontwikkelden een dashboard voor het OV

    Minor

    In de tweede helft van het derde jaar kies je een minor, een specialisatie van een halfjaar. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor verkeerspsychologie of stedenbouw. Dat kan bij Windesheim Flevoland, Zwolle of andere hogescholen. Voor internationale ervaring kun je ook naar het buitenland. 

    Kijk voor meer informatie op Kiesopmaat.nl
    Lees meer over studeren in het buitenland  

    Afstuderen

    In het laatste halfjaar van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit waarmee je laat zien dat je zelfstandig op hbo-niveau kunt werken: een complexe opdracht, meestal voor een bedrijf of instantie, zoals een ingenieursbureau of bij de overheid. Een voorbeeld is een onderzoek naar de vraag of het aanleggen van zogenaamde snelfietsroutes het woon-werkverkeer 'verleidt' om vaker op de fiets te stappen.

    keuzegids HboEerste plek Keuzegids Hbo 2019

    De Keuzegids is een onafhankelijke consumentengids die de kwaliteit van alle opleidingen beoordeelt en vergelijkt. De beoordeling van de Keuzegids is gebaseerd op een combinatie van studentenoordelen, studiestatistieken en oordelen uit visitatie- en accreditatierapporten. Het Windesheimprogramma’s is volgens de Keuzegids een aanrader als je geïnteresseerd bent in verkeersvraagstukken en de opleiding in Almere wordt het best beoordeeld, met een groot compliment voor de beroepsvoorbereiding. Studenten zijn erg tevreden over hun docenten, die goed lesgeven en begeleiding bieden.