Nienke Nijhof, ondernemer én docent Engineering

Ik ben Nienke Nijhof. Ik wilde vroeger altijd juf, of “iets met tekenen” worden. Nu ben ik het allebei! Ik heb Industrieel Ontwerpen gestudeerd en heb jaren als ontwerper bij verschillende bedrijven en later voor mezelf gewerkt. Maar het onderwijs bleef trekken en toen daar de mogelijkheid was om naast mijn bedrijf ook te kunnen onderwijzen, heb ik dat met beide handen aangepakt. Voor mij is het een ideale combi: vrijheid als eigen baas, vastigheid en collegialiteit van een werkgever en flexibiliteit voor mijn gezin.

Nienke‘De eerste keer voor de klas? Ik deed maar wat’

De eerste keer voor de klas vond ik heel spannend! Voor mijn gevoel had ik het goed voorbereid, maar deed ik eigenlijk maar wat. Dat bleek nog best goed uit te pakken. Later heb ik de Dipro-cursus (didactische vaardigheden) gevolgd en toen bleek dat dat “zomaar iets doen” eigenlijk best mee viel. Ik heb veel van die cursus opgestoken, zeker in het contact met andere docenten en in het aanbieden van verschillende werkvormen. Waar ik vooral in het begin bezig was met “ik presenteer, jullie luisteren”, gaat dat nu wel anders. Ik kan de lessen nu veel interactiever en daarmee interessanter en effectiever maken.

Parttime dienstverband, een eigen zaak én kinderen

Het is een voordeel dat ik als eigen baas mijn tijd zelf kan plannen en voor een deel het werk voor Windesheim ook. Voorbereiden en nakijken kan vaak thuis en op flexibele tijden.
Nadeel van dat parttime dienstverband is dat teamoverleg of onderwijsdagen een relatief groot deel van de tijd innemen. Daar moet ik nog een balans in zien te vinden en keuzes maken om niet altijd overal aan deel te nemen. Al met al gaat het combineren van twee banen de ene periode net wat makkelijker dan de andere periode. Als de pieken in het werk bij elkaar liggen, bijvoorbeeld voor de zomervakantie, is het even flink aanpoten. Gelukkig ben ik in die zomervakanties vrijwel altijd bij mijn kinderen. Het onderwijs is namelijk heel prettig te combineren met het gezinsleven.

‘Tijdens tentamenweken mis ik het contact met studenten’

Het contact met de studenten vind ik echt het allerleukst! Er heerst een gezellige en toegankelijke sfeer binnen Windesheim en het contact tussen studenten en docenten is laagdrempelig. Ik merk dat ik in de tentamenweken het contact met de studenten soms ook echt mis. Ik ben zelf erg enthousiast over ons vakgebied en als ik onze studenten ook een beetje van dat enthousiasme mee kan geven, dan ben ik blij. Zowel ik als de studenten vinden het leuk dat ik de beroepspraktijk meeneem in de lessen. Ik weet echt hoe het eraan toegaat in het werkveld en dat spreekt hen ontzettend aan.

Helaas zijn er soms best veel randzaken die gedaan moeten worden, zoals vergaderingen, open dagen, informatieavonden en accreditaties. Natuurlijk hoef je dat niet alles te doen, maar ik steek mijn tijd het liefst zoveel mogelijk in de studenten en het onderwijs. Ik hoop dat zij ook hun passie en talenten ontdekken binnen de opleiding. Hoe mooi is het dat ik wat kan bijdragen aan die ontwikkeling.

Persoonlijke ontwikkeling

Als beginnend docent krijg je veel ruimte om binnen werktijd je onderwijsvaardigheden te ontwikkelen. Zo heb ik verschillende cursussen over didactische vaardigheden gevolgd. Deze rond ik binnenkort af met mijn Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) certificaat. Ook is er binnen Windesheim veel ruimte voor eigen initiatief. Wil je onderwijsfilmpjes maken of een tentoonstelling organiseren? Ga maar kijken of je kan regelen. Er kan en mag een heleboel!

Nienke voor de klas